Ghanees koor en 1e stagedag - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Luuk Ederveen - WaarBenJij.nu Ghanees koor en 1e stagedag - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Luuk Ederveen - WaarBenJij.nu

Ghanees koor en 1e stagedag

Door: Luuk

Blijf op de hoogte en volg Luuk

20 Februari 2014 | Ghana, Golokuati

Oke, ik vind het zelf ook aardig snel achter mijn vorige bericht aan.. maar er zijn gewoon nog een paar puntjes die gedeeld moeten worden (A)

Golokuati’s koor
Donderdag 13 februari heb ik voor het eerst kennis mogen maken met Golokuati’s koor. Op advies van Peter had ik mezelf naar de open kerk verplaatst. Ward heeft een klein voorproefje gehad omdat deze jongen mij op het juiste moment terug belde, in mijn ogen een geluksvogel. Maar goed, stel je het volgende voor: een groep van pak ‘m beet zo’n 15 a 20 Ghanese mannen en vrouwen in bijbehorende kledingstijl, opgesteld in de Do-re-mi opstelling (van laag naar hoog). Uiteraard links de mannen en rechts de vrouwen, gestuurd door een Dame die letterlijk elke toonhoogte, -ladder etc. beheerst alsof het adem halen is. WAUW! Echt wauw! En dan waren ze nog maar aan het oefenen. Hoe al deze mensen samen klonken was echt griezelig goed. Het klinkt dan ook best ongeloofwaardig dat al deze mensen uit hetzelfde kleine dorpje komen. Persoonlijk denk ik dat ik het allemaal nog intenser heb kunnen beleven doordat ik de enige toeschouwer aanwezig was die avond. Wederom was mijn grijns weer niet van mijn gezicht af te krijgen. Dinsdag 18 februari zijn we met de mannen nog eens een kijkje gaan nemen. Het koor was nu minder serieus bezig omdat het koorhoofd niet aanwezig was. Het geluk, gelach en gedans naast het zingen heeft in mijn ogen iets magisch, je komt het niet zo maar meer tegen. Vervolgens worden er ook nog eens trommels bij gepakt en naderen we perfectie:P Heerlijk!

Jep, mijn lachspieren worden hier flink op de proef gesteld! blijkbaar hadden ze de zondag ervoor een Rally gehad tegen andere koren uit de buurt en was het helaas na een half uurtje klaar qua gezang om alles van die zondag nog eens na te bespreken. Maar vaker gaan luisteren is iets wat vast staat

Stage
Mijn eerste en tot nu toe enige stagedag (ivm ziekerij) was toch even anders dan verwacht. We waren al voorbereid op de iet of wat trage werkwijze in de Ghanese gezondheidszorg, maar dat een hele dag werd ingevuld aan taken die we in Nederland in 1 a 1,5 uur doen deed mij toch wel een beetje verbazen. Eigenlijk was het alleen visite lopen samen met de dokter.. dit was nog wel interessant omdat Ylse en ik erg betrokken werden bij het denkproces, maar leerzaam is toch echt anders. Laat ik het zo zeggen: het is erg interessant om de complete tegenpool van het Nederlandse zorgstelsel mee te maken en te realiseren hoe geperfectioneerd het in Nederland allemaal is, maar de twee dagen in de week voor de komende 7 weken is wellicht een dag in de week te veel. Enfin, open minded blijven en gewoon lekker mee gaan in de werkwijze van de Ghanezen en dan komt het allemaal goed. we gaan dus 7 verschillende wards (afdelingen) bekijken en de 1e (medical, vergelijkbaar met interne icm wat cardio, neuro en vast nog wat meer) hebben we gehad, volgende week naar surgical, veel wonden dus, klinkt meer belovend maar mijn verwachtingen blijven bescheiden. Morgen gaan we ons project oppakken, (vandaag is toch nog een luidag geworden) wat uiteindelijk toch de rode draad is van de Minor Studeren Buitenland!

have you noticed the few pictures :D

  • 20 Februari 2014 - 02:50

    Loes:

    Omg Luukie, klinkt echt super gaaf! Geniet ervan en ik ben trots op u xxxxx

  • 17 Maart 2014 - 22:47

    Anne:

    Yoo wat een verschil idd met Nederland! En inderdaad wat je zegt: blijf open minded and you'll be fine :)! Super foto's! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luuk

Actief sinds 26 Jan. 2014
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 10182

Voorgaande reizen:

09 Februari 2014 - 31 Mei 2014

Golokuati, Ghana

Landen bezocht: