Het Slachthuis - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Luuk Ederveen - WaarBenJij.nu Het Slachthuis - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Luuk Ederveen - WaarBenJij.nu

Het Slachthuis

Door: Luuk

Blijf op de hoogte en volg Luuk

26 Maart 2014 | Ghana, Golokuati

Internet had me dus wederom in de steek gelaten maar hier is ie nog een keer.. hopelijk ook volledig, haha!

Oke.. dit bericht stond eigenlijk al zondag voor de planning, maar we hebben pas sinds net weer internet en bereik haha.. komt hier vaker voor:P Maar goed.. afgelopen vrijdag naar het slachthuis in Hohoe geweest. Het was even anders dan mij verteld was, want we zijn geen veld ingetrokken of iets dergelijks :P Maar het was mooi wel een van de betere ochtenden tot nu toe.

Om 5:15 zijn Lukas, Dirk, Mieke en ik opgestaan voor een klein ontbijtje om vervolgens rond 6:00 voor de slager in Hohoe te staan.. De slager waarmee we hadden afgesproken kwam echter niet op dagen.. ai.. haha, en nu? Op de gok maar richting het slachthuis of iets dergelijks..? euh, Ja! Doen we!... en zo gezegd zo gedaan kwamen we aan bij het slachthuis. Daar werden we best prima ontvangen en al snel kwamen er wat leidinggevende mensen ons te woord staan over de algemene zaken in het slachthuis, want het blijft een belevenis als er javu’s komen kijken.

Het leek erop dat we al te laat waren (en dat om 6:30), er waren al 4 runderen geslacht en bij de 4e werden de ingewanden er nog uit gehaald. Toen we de slager waarmee we hadden afgesproken toen als nog tegen kwamen werd ons verteld dat er toch nog een rund geslacht moest worden.. dit wordt hier op de rituele wijze van de moslims gedaan zodat iedereen hier (zowel christelijke als moslims) het vlees kan nuttigen. Best heftig hoe ze de dieren klaar leggen om vervolgens in een soepele beweging de nek door te snijden.

Uiteindelijk hebben we 1 rund, 1 schaap en een stuk of 4 geiten ritueel geslacht zien worden.. hierna worden de ingewanden eruit gehaald door “the operator”. De ingewanden werden dan op een tafel in de hoek gelegd en worden later geïnspecteerd door “the inspector”, een dame die al snijdend en palperend de ingewanden controleert op ziektes. Lukas: “Lijkt me best gaaf om al die ingewanden eens te voelen..” haha, ja inderdaad.. en zo gauw we hier toestemming voor kregen hebben Dirk en ik ons aardig uitgeleefd, lekker opleiding gerelateerd, het hart, de longen, darmen, milt, magen, alles kwam voorbij.. heel gaaf!

Ondertussen is de rest van het dier onthoofd en op een groot vuur gegooid om de haren en de buitenste vel laag weg te branden. Daarna worden ze in de slachtruimte schoon gemaakt. De verbrandde huid wordt eraf geschraapt met een ijzerspons, uiteraard moesten Dirk en ik ook dit even proberen.

Er zijn voldoende foto’s en filmpjes gemaakt om deze indruk in geuren en kleuren uitgebreider toe te kunnen lichten, wat ik in ieder geval thuis tijdens het avondeten ook nog zeker zal doen! Dit geldt voor zowel de Merode als Huize Ederveen, dat jullie het vast weten, haha.
Na 1 a 2 uur hadden we het allemaal gezien en zijn we weer naar huis gegaan, na één van de meest indrukwekkende ochtenden tot nu toe.

Groetjes!

• 26 Maart 2014 - 22:08

Toon:

Smaakt het vlees nu ook extra lekker ?

• 28 Maart 2014 - 08:04

Luuk Ederveen:

Eigenlijk is hier het vlees nogal taai, zowel kip als rund.. en de rest dat ik mogelijk al gegeten heb, haha