Vakantieweek - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Luuk Ederveen - WaarBenJij.nu Vakantieweek - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Luuk Ederveen - WaarBenJij.nu

Vakantieweek

Door: Luuk

Blijf op de hoogte en volg Luuk

28 April 2014 | Ghana, Cape Coast

Op Maandagochtend 21 april om 05:00 van de door ons veel besproken vakantieweek van start. We werden opgehaald door onze vaste taxichauffeur Michael en het beloofde een top week te gaan worden: relaxen, cultuur snuiven en uiteraard de eerste Koningsnacht vieren.

Na een (door een ferry verlangde) rit van ongeveer 9 uur kwamen we rond 14:00 aan bij de veel besproken touwbruggen in Cacuun National Park. Helaas hadden we geen rekening gehouden met Pasen en het was er dan ook overdreven druk, haha.. lekker zo massaal toeristisch weet je wel, waarbij je eigenlijk al spontaan een stuk minder zin hebt. Enfin, na een bescheiden wachtrij en wandeling kwamen we bij de touwbruggen aan en het was vermakelijk, maar helaas wat minder uitdagend dan gehoopt.

Rond een uurtje of 16:00 door naar Busua Beach, om eens even lekker te ontspannen. We kwamen hier rond de klok van 19:30 aan en raakte verzeild in een grote dronken menigte. Honderden Ghanezen die na een groot paasfeest op het strand huiswaarts gingen. De ene helft met de auto (oh ja, dronken achter het stuur lijkt hier haast wel verplicht als het donker en laat is, haha), de andere helft te voet tussen de toeterende wagens door. Gevechtje hier, toilet bezoekje daar, van alles te zien in onze mini-file. Toen we eindelijk aankwamen bij ons resortje (Alaska beach resort, best wel een aanrader mocht je toevallig in de buurt zijn) was het toch wel eens tijd om wat te eten. Dit hebben we met z’n alle gezellig in het dorp gedaan waar we al snel onze eerste woordjes Twi leerde (we spreken ondertussen dus al bijna 2 talen vloeiend hier, Ewe van de volta region en Twi). Hierna zijn er wat biertjes soldaat gemaakt door de dapperste strijders maar het doek viel redelijk vroeg voor iedereen, ook niet zo gek na zo’n dag van in totaal een uur of 13 in de auto zitten.

Dinsdag de beste zee-dag OOIT gehad! Serieus, echt moeilijk hoge golven met lompe stroming, bodysurfen, brandende ogen etc. alles wat erbij hoort eigenlijk, heerlijk! Wordt gelijk weer enthousiast als ik erover typ, haha. Uiteindelijk met Lukas op Dirks advies een strandwandeling gemaakt richting de rotsen and beyond waar we tevergeefs kokosnoten uit de boom probeerde te gooien en een ontmoeting hadden met een klein slangetje (chill, wilde ik in ieder geval 1 van dichtbij in het wild zien). Ja was leuk. Die avond wat biertjes gedronken, lekker relaxed, gezellig avondje.

De volgende ochtend, woensdag ondertussen, gingen we door naar Cape Coast. Het meestbelovende onderdeel van onze reis. Hier hebben we eerst ons resort opgezocht: Oasis Beach Resort (ook een aanrader). Wat ons trouwens al vrij snel opviel bij deze Resorts (jep, even een zijtakje) is dat ze eigenlijk helemaal niet de typisch Ghanese snelheid hadden. We keken nogal verontwaardigd op toen ze na 45 minuten toch echt al met de eerste borden aan kwamen zetten (dit is dus gebruikelijk standaard langer dan 1,5 uur). Maar goed, met z’n alle sliepen we daar in een dorm voor 10 personen, ideaal en cheap. Er is deze dag verder nog een beetje naar souvenirtjes gekeken en we hebben door Cape Coast gelopen, erg mooi en een zeer aangenaam sfeertje.

De Donderdag was onze culturele piekdag: we hebben St George Castle (a.k.a. Elmina Castle) en Ford Jago bezocht in het nabij gelegen Elmina. ik zal even kort toelichten dat St George Castle is gebouwd door de Portugezen, die hier vervolgens gestart zijn met handel in specerijen en vervolgens ook in mensen. Onze eigen voorvaderen vonden deze locatie en die handel echter ook zeer interessant en hebben na verscheidene pogingen via zee het kasteel op kunnen eisen door middel van een bestorming via het land. De Nederlanders zijn vervolgens nog een paar eeuwen doorgegaan met de slavenhandel en bouwde Ford Jago vrij vluchtig na overname op Jago Hill, wat op zo’n 400 meter van Elmina Castle af ligt. Het ford is gebouwd door de Nederlanders om een aanval via het land te bemoeilijken. Uiteindelijk hebben de Nederlanders het verkocht aan de Britten, vlak na het afschaffen van de slavenhandel. Korte geschiedenisles gehad, dit werd mij dan op de betreffende locatie verteld.
Erg heftig als je in die dungeons staat en realiseert dat zo’n 500 jaar terug het dus nog helemaal vol stond met slaven uit Ghana en aangrenzende landen. Heeft me best wel even op m’n kop gezet, de omstandigheden voor die mensen waren echt extreem slecht. De rest van de dag is grotendeels voor eigen invulling geweest en tegen het avondeten waren de meeste nare buikgevoelens wel weer weg en was het tijd voor een drankje of twee ter ontspanning. Gekke en zeer vermakelijke avond gehad. Wat ook wel nodig was na zo'n heftige ochtend/middag

Vrijdag zijn we nog met een deel van de groep naar Cape Coast Castle gegaan, wat overigens ook een Nederlandse outpost is geweest. Een tweede keer in zo'n slavenhandels kasteel staan en opnieuw aanhoren wat de Portugezen, Nederlanders en Britten daar allemaal gedaan hebben, was opnieuw erg heftig natuurlijk.
Rond 12:00 zijn we richting Accra vertrokken, want Koningsnacht zou hier gevierd gaan worden, de Nederlandse ambassade had ons namelijk een uitnodiging gestuurd voor het Koningsfeest in Accra. Na een vervelende zoektocht uiteindelijk een hotelletje gevonden en toen had iedereen tot 20:00 de tijd om te doen wat ie niet laten kon, want om 20:00 gingen we feestwaarts.
Lukas en Ik zijn met z’n tweeën rond 16:00 Accra ingegaan en hebben geluncht en een druk bezochte winkelstraat/gang bezocht, zoals Lukas zei: het had zo een scene uit een film kunnen zijn. We hebben ons goed vermaakt en de sfeer was ook verrassend prettig. Verrassend omdat we verhalen hadden gehoord over een grauw Accra. Dit hebben wij gelukkig niet hoeven te ervaren. We waren rond een uurtje of 18:30 weer terug. Lekkere namiddag gehad.

Koningsnacht.. het was zo ver, iedereen in zijn oranje kleding (blouses en jurkjes die we rondom Golokuati hadden laten maken, goed voorbereid, ja zeker), wild enthousiast in de taxibus. Aangekomen was het ook erg grappig om Nederlands ontvangen te worden met een oranje shotje en een broodje rookworst, haha heerlijk. De hele avond drank en snacks (zelfs een frikandelletje, die helaas niet goed smaakte, maar goed hè, het idee is ook iets waard) was onze formule voor een zeer geslaagde dronken avond die uiteindelijk nog in het uitgaansleven van Accra was voortgezet.

Zaterdag zijn we rond 11:00 weer richting Golokuati gereden met een korte stop in The Shopping Mall van Accra: even een cultuurshockje voor katerige Luuk. Ik heb daar serieus mijn ogen uit lopen kijken naar de keuzes die je allemaal had, wat eigenlijk nog niet eens veel is in vergelijking met onze “doodgewone” Appie. Ik weet wel dat het in Juni weer even wennen wordt als we weer veilig thuis zijn.

Heb echt een hele toffe week gehad en er zijn met de hele groep flink wat Memories gecreëerd. Nu is het ondertussen al eind April en over anderhalve week (de 10e van Mei) gaat onze rondreis beginnen. De planning hiervan volgt nog, Maar eerst nog even 1,5 week de focus op ons project, dat schrijfwerk is helaas niet niks.

Het zit er gewoon alweer bijna op joh..

Tot over een maand allemaal!

• 06 Mei 2014 - 12:58

Anne:

Goede vakantieweek gehad dus klinkt het zo! Tot snel Luukske! Kijk ernaar uit! x