Normale dingen hier in Ghana - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Luuk Ederveen - WaarBenJij.nu Normale dingen hier in Ghana - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Luuk Ederveen - WaarBenJij.nu

Normale dingen hier in Ghana

Door: Luuk

Blijf op de hoogte en volg Luuk

04 Maart 2014 | Ghana, Golokuati

Nu we totaal geacclimatiseerd zijn vond ik het wel eens tijd om een lijstje op te stellen met zaken die wij hier ondertussen heel normaal zijn gaan vinden terwijl je in Nederland daarbij eens flink achter je oren krabt..

How to get rid of your toilet paper..
Waar we in Nederland per direct afscheid nemen van ons toilet papier, bewaren wij het hier in een (poep)prullenbak. Waarom niet doorspoelen zou je denken.. nou dat kan de afvoer dus niet aan.. het alternatief: het opstarten van een subtiel brandje om deze vervolgens te gaan terroriseren met een emmer vol opgespaarde prullen. Ruikt ook prettig trouwens:P

Heb je dorst?
Water.. lekker uit de kraan, gelukkig hebben wij dat hier ook grotendeels van de tijd, maar dit is alleen niet helemaal goed voor de darmen, zie het als een soort van Frans water (maar dan net iets ongezonder). Wij drinken dus geen water uit de kraan, maar uit plastic zakjes.. haha ja, net even anders, per halve liter ook nog eens, wat overigens totaal niet storend is in deze hitte. Het was in het begin even wennen, maar de handigheid zit er al goed in en even fanatiek als vroeger (ja moeder, ik bedoel die periode:P) is zo’n zakje dan ook zo leeg.

Claxonneren in het verkeer
Gelukkig gebruiken wij dit in Nederland beperkt.. een keertje toeteren uit frustratie door een iets te spannende situatie of om een bekende kort te begroeten wanneer je voorbij raast. Hier in Ghana is dat echter anders geregeld. Hier claxonneren ze voor het leven, wanneer je een voetganger/fietser passeert (en vind dat diegene maar uit moet kijken), een bekende tegenkomt, gewoon @random, een medeweggebruiker in gaat halen en ga zo maar door.. en dan niet 1 kort honkje.. nee, zeer frequent als een soort pruttelscheet. Ooit een keer de moeite gedaan om erachter te komen of hier dan een soort systeem in zit maar toen werd ik vervolgens door onze Ghanese begeleider vierkant uit gelachen, haha.. kortom, net even anders:P

Afspraken
Wij Nederlanders zijn van afspraak is afspraak.. en op tijd komen is stiekem best wel een must, ondanks dat ik dit toch al eens heb aangekaart hoort dit wil thuis in het lijstje: spreken wij 7:00 uur af, dan zien wij een tijdsraam van 6:50 tot 7:10 om ons gezicht te vertonen zonder ergernis van de wachtende. Als je hier 7:00 afpreekt en je komt om 8:00 aankakken, dan ben je waarschijnlijk nog één van de 1e, lekker relaxt :P

Bosbrand!! Of..?
Grote branden langs de weg, klinkt onheilspellend.. toch zijn ze er hier heel fanatiek mee en ondanks de droogte gaat dit volgens mij eigenlijk altijd wel (redelijk) goed. De reden is simpel, het vangen van de geliefde grass-cutter, een ware delicatesse onder de vleeswaren, het is een soort oversized rat/konijn en schijnt zeer smakelijk te zijn. De techniek is als volgt: brandje stichten, veel vallen zetten en duimen.

Zo zijn er nog een hele boel andere dingen, maar ach dit is wel weer even voldoende zo, tijd voor een zijtakje:

Vandaag rond 15:00 uur in mijn uppie richting het ziekenhuis in Kpando gesjouwd om ‘t één en ’t ander te regelen voor ons project, klinkt allemaal heel interessant maar het enige leuke was overigens de terugreis.. De heenreis had ik geluk omdat ik precies de 4e passagier was, score! (hoort eigenlijk ook wel in het lijstje thuis en ik zal het even verder toelichten, taxi’s rijden hier namelijk pas weg als ie vol is of jij voor de overige lege stoelen betaald). Zo’n taxi zou bij ons al minstens 5 jaar geleden total loss zijn verklaard (en nog één voor het lijstje). Maar goed.. de terugreis.. ik dacht laat ik het er eens op gokken.. alle taxi’s om me heen waren leeg, oftewel: Lang, zeer lang wachten.. ik ging ervoor, liften in Ghana! Ik was ondertussen al zo’n kilometer aan het lopen zonder succes, de moed zakte hierom dan ook een beetje in m’n schoenen.. dit werd ook gezien door een vrouw die voor haar huis zat en zij bood mij dan ook vriendelijk een stoel aan om te kunnen rusten in de periodes tussen de passerende voertuigen.. na nog eens vijf maal geen succes en een praatje over koetjes en kalfjes kwam er in de verte een driewieler aanrijden.. ook geen succes.. (slecht, ik weet het, maar anders werd het te voorspelbaar:P). daarna had ik dan eindelijk succes, ik ben als 3e man op de motor waarvan zowel de toerenteller als de snelheidsmeter het al een tijdje niet meer deden naar huis gesneld, heerlijk om de grote dankbaarheid te zien als ik de twee mannen beloon met 4 Sedi (net iets meer dan een euro).

  • 17 Maart 2014 - 22:55

    Anne Ed:

    Woow avonturier! Hoe cool op die motor! Haha! En fijn dat je ze daarna ook kon bedanken, ookal lijkt het zo weinig :). Wanneer krijgen we weer een nieuw bericht? Ik vind het heel leuk om te lezen hoe je het hebt! :D KUS xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luuk

Actief sinds 26 Jan. 2014
Verslag gelezen: 391
Totaal aantal bezoekers 10183

Voorgaande reizen:

09 Februari 2014 - 31 Mei 2014

Golokuati, Ghana

Landen bezocht: